کتابخانه احادیث شیعه

حديث و آيات: منشأ غيبت

مصباح الشريعة ـ فيما نسبه إلى الإمام الصّادقُ عليه السلام ـ : أصلُ الغِيبَةِ تَتَنوَّعُ بعَشرَةِ أنواعٍ : شِفاءُ غَيظٍ ، و مَساءَةُ قَومٍ ، و تُهمَةٌ ، و تَصديقُ خَبرٍ بلا كَشفِهِ ، و سُوءُ ظَنٍّ ، و حَسَدٌ ، و سُخريَةٌ ، و تَعجُّبٌ ، و تَبَرُّمٌ ، و تَزيِينٌ ، فإن أرَدتَ السلامَةَ فاذكُرِ الخالِقَ لا المَخلوقَ ، فَيَصِيرَ لكَ مَكانَ الغِيبَةِ عِبرَةً ، و مَكانَ الإثمِ ثوابا .حديث
مصباح الشريعة ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ : منشأ غيبت به ده قسم تقسيم مى شود : فرو نشاندنِ خشم، همراهى نشان دادن با عدّه اى، متّهم و بد نام بودن، تصديق كردن يك خبر، بى آن كه حقيقت آن بر وى معلوم باشد، بدگمانى، حسادت، ريشخند كردن،تعجّب و شگفتى، دلگيرى و خود را خوب جلوه دادن. پس اگر خواهان سلامت [دين و دنياى خود] هستى، تنها به ياد آفريدگار باش و آفريدگان را فراموش كن، تا به جاى غيبت كردن عبرت نصيبت شود و به جاى گناه ثواب.
نمایش منبع


حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

لَوْ اَنَّ النّاسَ قَصَدُوا فِى ‏الطَّعامِ لاَسْتـَقـامَتْ اَبـْدانـُهُمْ؛

اگر مردم در خوراک، ميانه‌روى می‌کردند، بدنهـايشان اسـتوار و سـلامت مى‌شد.

محاسن برقى، ص 439

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685