کتابخانه احادیث شیعه

گروههاى مردم در حسابرسى

صفحه اختصاصي حديث و آيات رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ في قولهِ تعالى : «ثُمَّ أوْرَثْنا الكِتابَ الّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادنا فَمِنهُم ظالِمٌ لِنَفسِه و مِنهُم مُقتصِدٌ و مِنهُم سـابق بالخَيـرات باذن اللّه ···» .حديث ـ : فأمّا الّذينَ سَبَقوا فاُولئكَ يَدْخُلونَ الجَنّةَ بغَيرِ حِسابٍ ، و أمّا الّذينَ اقْتَصَدوا فاُولئكَ يُحاسَبونَ حِسابا يَسيرا ، و أمّا الّذينَ ظَلموا أنفسَهُم فاُولئكَ الّذين يُحْبَسونَ في طُول المَحْشَرِ .حديث
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره آيه «سپس كتاب را به كسانى كه برگزيديم به ارث داديم پس برخى از آنان بر خود ستمكارند و برخى از ايشان ميانه رو و برخى از آنان در كارهاى نيك به اذن خدا پيشتازند» ـ فرمود : پيشتازان، بدون حسابرسى وارد بهشت مى شوند و ميانه روها به آسانى حسابرسى مى شوند و آنان كه به خود ستم كردند ، كسانى اند كه در تمام مدّت محشر نگه داشته مى شوند .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : امت من به سه قسمت تقسيم مى شوند: يك سوم، بدون حساب و عذابى به بهشت مى روند، يك سوم، حسابرسى آسانى دارند و سپس وارد بهشت مى شوند و يك سوم ديگر ، گداخته و خالص مى شوند .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : در آن روز مردم چند گروهند : برخى از آنان مختصرى حسابرسى مى شوند و شادمان نزد خانواده خود برمى گردند ، برخى بدون حسابرسى وارد بهشت مى شوند ؛ زيرا هيچ آلودگى دنيوى ندارند ؛ كسى در آن جا حسابرسى مى شود كه در اين جا به دنيا آلوده شده باشد ؛ بعضى هم درباره گودى زير هسته خرما و پوست نازك بين خرما و هسته آن (درباره كمترين جزئيات اعمالشان) باز خواست و به عذاب آتش شعله ور گرفتار مى شوند .
نمایش منبع
حدیث روز

امام على عليه‏ السلام:

إنّي اُحَذِّرُكُمُ الدُّنيا ؛ فَإِنَّها حُلوَةٌ خَضِرَةٌ، حُفَّت بِالشَّهَواتِ ، وتَحَبَّبَت بِالعاجِلَةِ ، وراقَتبِالقَليلِ ، وتَحَلَّت بِالآمالِ ، وتَزَيَّنَت بِالغُرورِ . لا تَدومُ حَبرَتُها، ولا تُؤمَنُ فَجعَتُها ، غَرّارَةٌ ضَرّارَةٌ ، حائِلَةٌ زائِلَةٌ ، نافِدَةٌ بائِدَةٌ ، أكّالَةٌ غَوّالَةٌ؛

من، شما را از دنيا برحذر می‌دارم؛ زيرا كه دنيا شيرين و خرّم است و تمايلات نفسانى آن را در ميان گرفته است؛ با لذّت‏هاى زودگذرش دل می‌بَرَد و با [متاع] اندكِ خود، جلوه‏‌گرى می‌کند؛ به آرزوها آراسته است و با زيور فريب، خود را می‌آرايد؛ ناز و نعمتش پايدار نيست و از مصائب آن، ايمنى نيست؛ گول‌زننده است و آسيب‌‏رسان؛ دگرگون‌شونده است و زوال‏‌پذير؛ پايان‏‌پذير است و نابودشونده؛ آدمخوار است و مرگبار.

تحف العقول، ص 180

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685